Jak Realnie Pomóc Dziecku w nauce do sprawdzianu ?

Gdy chcemy pomóc naszemu dziecku w nauce i przypuśćmy odrabiamy z nim lekcje to największy problem wynika z faktu, że nigdy do końca nie wiemy co to nasze dziecko ma właściwie z danego tematu wiedzieć, potrafić. Ja sam wielokrotnie doświadczyłem sytuacji, gdy przez cały wieczór powtarzałem wraz ze swoim synem materiał – a na drugi dzień słyszę, że dostateczny. Ba czasami była i jedynka.

Wszystkie treści jakie opanować ma nasze dziecko zapisane są w dokumencie mającym formę rozporządzenia o podstawie programowej. Nie jest to dokument łatwy do przeczytania i w zasadzie mało się z niego dowiemy się mających zastosowanie w praktyce przydatnych dla nas informacji. Ale to nie jest problem. Na podstawie tego rozporządzenia nauczyciele tworzą programy nauczania. Pisząc „tworzą” napisałem to trochę na wyrost. Otóż większość programów nauczania dostają wraz z podręcznikami od wydawnictwa. A więc program nauczania to taki gotowiec zapewniony przez wydawnictwo, na podstawie którego nauczyciel ma pewność, że po jego realizacji – zrealizował wszystkie obowiązkowe treści podstawy programowej.

Dysponując więc programem nauczania (można go bez problemu pobrać ze strony wydawnictwa) wiemy jakie konkretnie treści opanować ma nasze dziecko. Niestety program nauczania to także takie mydło i powidło. Mieszają się w nim cele, metody, treści dlatego ciężko się to czyta i chyba właśnie o to chodzi. Jednak, każdy program nauczania ma w formie tabeli konkretne treści jakie uczeń ma opanować. To jest ta esencja o którą nam chodzi. Opanowanie tych treści zapisane jest zgodnie z Polską Ramą Kształcenia. A to oznacza, że te treści jakie ma opanować uczeń są rozpisane w formie efektów kształcenia. Czyli, że uczeń np. rozpoznaje i rozróżnia środki perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych, określa ich funkcję – tak nie pomyliłem się „reklamie” taki zapis istnieje zarówno w podstawie programowej jak i w odpowiadającym za jej realizacje programie nauczania. Jestem pewny, że o tym jako rodzic mało kto wie.

Ale do brzegu. Każdy nauczyciel musi mieć do swojego przedmiotu program nauczania – to już wiesz. Poza tym musi mieć narzędzie do oceny ucznia. I tu wykorzystywane są szczegółowe przedmiotowe systemy oceniania. I to jest to co każdy rodzic powinien posiadać, gdy uczy się wspólnie ze swoim dzieckiem. Szczegółowy przedmiotowy system oceniania to najczęściej tabelka, która wskazuje w dość jasny sposób co na daną ocenę ma wiedzieć uczeń. Poniżej prezentuje przykładowy fragment takiej tabeli z języka polskiego.

Jak widzimy na podstawie tabeli dokładnie widać co uczeń ma wiedzieć na daną ocenę tu z lektury Dziady, cześć II Adama Mickiewicza. W wielu szkołach nauczyciele sami udostępniają materiały, którymi posługują się w ramach przedmiotowego sposobu nauczania. Warto z nich korzystać – zamiast zagadywać co dla nauczyciela jest ważne a co nie z danego tematu.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s