Dlaczego tak trudno nam schudnąć?

Nikogo nie można nauczyć kontrolowania swojej wagi ciała – poza sobą samym.

Wokół tego jak trzymać formę, być fit wyrosła cała branża warta kilkanaście miliardów dolarów. Kluby fitness, dietetycy, suplementy – to wszystko jedynie komplikuje coś co w zasadzie jest bardzo proste. Chcesz dobrze wyglądać – jedz z umiarem. Ćwiczenia nic nie pomogą jak będziesz pochłaniał więcej kalorii niż twoje ciało jest w stanie spalić. Jedzenie super zdrowego jedzenia także, jeżeli dostarczysz go więcej niż potrzebujesz – będziesz przybierał na wadze.

Większości osób, która chce pozbyć się niechcianych kilogramów wydaje się, że muszą przejść na jakąś dietę. A słysząc samo słowo dieta- szczerze- od razu się wszystkiego odechciewa. Badania przeprowadzone kilka lat temu wskazują, że przechodzenie na dietę to najgorsza decyzja jeżeli chodzi o kontrole naszej wagi. Dlaczego? Otóż drastycznej zmiany naszego odżywania nie jesteśmy w stanie utrzymać w długim terminie a tylko tak możemy realnie kontrolować naszą wagę.

Nasze odżywanie jest jak nasze linie papilarne -niepowtarzalne. Gdy chcemy je nagle zastąpić całkowicie nowym schematem to w zasadzie kwestią czasu jest powrót do naszych starych przyzwyczajeń. Dlatego o wiele łatwiej jest pracować na tym co jemy obecnie. Jeżeli jesz fast foody 3 razy w tygodniu to możesz to zmodyfikować do dwóch razy. Jeżeli jemy słodycze praktycznie codziennie to możemy wpierw wprowadzić poniedziałek bez słodyczy.

Chcesz schudnąć? Moja rada brzmi – jedz to samo co obecnie, ale w mniejszej ilości. Być może w tym co jesz są produkty, które mają dużo kalorii z których możesz częściowo zrezygnować np. słodkie napoje. Czasami małe zmiany działają cuda. Jest tylko jeden mechanizm odpowiadający u zdrowych ludzi za chudnięcie -deficyt kaloryczny. Czyli by jeść mniej niż potrzebuje ciało.

Co do samych ćwiczeń to oczywiście mają one gdy są dobrze dobrane pozytywny wpływ na nasze zdrowie. W końcu ruch to zdrowie. Co ciekawe badania, przeprowadzone na grupie biegaczy wykazały, że pomimo praktycznie codziennej treningów ich waga ciała przyrastała z roku na rok. Odpowiedzialny za to jest mechanizm mylnego przeświadczenia, że skoro ćwiczę to mogę jeść wszystko i w każdej ilości. Jak widać tak nie jest.

W stanach jeden z amerykanów schudł ponad 20 kg stołując się jedynie w Macdonaldzie. Nie jadł on tam żadnych sałatek a jedynie wszystko z czego niechlubnie słynie macdonald. I tu deficyt kaloryczny odegrał kluczową role. Z pewnością takie odżywanie nie jest zdrowe, ale co jest dla nas zdrowe to już całkowicie inna kwestia.

Także jedynym warunkiem by nasza waga szła w dół jest mniejsza ilość spożywanych kalorii niż przyjmujemy. Pytanie o ile niższa? Różni „guru” podają różne wartości. Gdybyś np. obniżył ilość spożywanych kalorii jedynie o 100 kcal ( to bardzo mało – garść chipsów jakieś 20 g) to przez rok, spożyłbyś mniej o 36500 kcal. Naukowcy twierdzą, że spalenie 1 kg tłuszczu przez człowieka wymaga spalenia ok. 6000 kcal. A więc ten jedynie 100 kaloryczny deficyt sprawił by, że po roku masz o 6 kg tłuszczu mniej.

Niestety wszystko co wiąże się obecnie z kontrolowaniem wagi szczególnie nam nie sprzyja. Koncerny produkują coraz większe opakowania śmieciowego jedzenia. Kiedyś czekolada była jedynie w 100 gramowych opakowaniach a obecnie takiej wielości są batony. Rozwinęła się kultura ciągłego podjadania – przekąsek. To są najczęściej właśnie te zbędne kalorie, które w dystansie nosimy na swoim pasie czy udach.

Największym kłamstwem dotyczącym otyłości jest to, że jako jej przyczynę wskazuje się niezdrowe jedzenie a nie samą ilością spożywanych w tym jedzeniu kalorii. Oczywiście jedzenie śmieciowe sumarycznie powoduje tycie, ale inny jest tego mechanizm niż większości nam się wydaje. Otóż jedzenie śmieciowe to najczęściej bomba kaloryczna. Czy wiesz, że paczka krówek 200 gram to prawie połowa zapotrzebowania kalorycznego kobiety ważącej ok. 60 kg. Czy wiesz, że gdyby ta kobieta do tych krówek zjadła jedynie jeszcze kanapkę drwala w mcdonald, która ma ponad 900 kcal, to w 100 % pokryła by swoje dobowe zapotrzebowanie na energie. Dodatkowe frytki w jej przypadku spowodowały by już tycie.

Oczywiście jakość spożywanego przez nas pożywienia ma znaczenie dla naszego zdrowia, ale obecnie trudno jest jednoznacznie stwierdzić co jest zdrowe a co nam nie służy. Jednak sam mechanizm kontroli wagi jest niezmienny i to każdy z nas może zrobić, czyli jeść tyle ile realnie potrzebuje nasze ciało.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s