Jak uczyć Geografii – wskazywanie na mapie województw

W podstawie programowej ustawodawca zawarł wymagania by uczeń potrafił wskazywać na mapie województwa, doliny geograficzne, stolice itp.. By wskazać coś na mapie trzeba użyć dwóch zmysłów – przestrzennego oraz rozpoznawania kształtów.

W podstawie programowej jest szczegółowe wymaganie by uczeń  potrafił wskazywać na mapie rozmieszczenie województw Polski .  Gdy nauczyciel wskaże uczniowi by ten pokazał, gdzie znajduje się np. województwo śląskie, to oczywiście nie da mu tego zrobić na mapie z podziałem administracyjnym województw. To było by banalnie proste – wystarczyło by w takim przypadku jedynie odnaleźć nazwę śląskie na mapie.

Zamiast tego nauczyciel wskaże by uczeń pokazał to na mapie fizycznej . No i tu jest problem bo na takiej mapie nie mamy zaznaczonych nawet granic województw. Gdy spojrzymy na mapę województw polski to łatwo zauważyć, że województwa rozmieszczone są w dwóch kołach.

Po zewnętrznym mamy województwa Pomorskie, Warmińsko, Mazurskie Podlaskie, Lubelskie, Podkarpacie, Małopolskie, Śląskie, Opolskie Dolnośląskie, Lubuskie oraz Zachodniopomorskie. Te wszystkie województwa rozmieszczę więc sobie na swojej mapie myśli, którą zatytułuje województwa zewnętrzne.

Na drugiej mapie zatytułowanej województwa wewnętrzne, umieszczę analogicznie zaczynając od góry Kujawsko – Pomorskie, Mazowieckie Świętokrzyskie, Łódzkie oraz Wielkopolskie. To województwa, które znajdują się w środkowym okręgu naszego kraju.

Obie mapy myśli układem przypominają teraz tarczę zegara. I tak na pierwszej z nich na godzinie 1 mam województwo warmińsko mazurskie, na 2 podlaskie, na 3 lubelskie a na 4 podkarpacie, potem na 5 małopolska na 6 śląskie, godzina to 7 opolskie, 8 dolnośląskie, 9 lubuskie, godzinę dziesiątą zostawiam pusta gdyż zachodniopomorskie bardziej leży dla mnie na 11 natomiast pomorskie to oczywiście godzina 12.

Analogicznie robię do drugiej mapy z tym, że tam kujawsko pomorskie jest na 12, mazowieckie na 3, świętokrzyskie na 4, łódzkie na 6 a wielkopolskie na 9. Dokonałem więc zakotwiczenia rozkładu województw czegoś dla mnie jak dotąd nieznanego (abstrakcyjnego) z czymś całkowicie mi znanym czyli – z tarczą zegara. Używanie do ustalenia lokalizacji z pomocą tarczy zegara jest do dziś wykorzystywane np. w wojsku – uwaga wróg atakuje na godzinie 3.

Dla naszego umysłu tarcza zegara stanowi pewien stały układ odniesienia – dlatego apel do rodziców – kupujcie swoim dzieciom zegarki z tradycyjną tarczą :).

Kolejne województwa na swojej mapie zapamiętam stosując mnemotechniki – metodę haków pamięciowych wraz z techniką słów zastępczych. Czyli jeżeli 1 województwo to warmińsko mazurskie to świeczkę (hak pamięciowy cyfry 1) mogę skojarzyć w ten sposób, że ze świeczką rozbrajam warczące miny (warmińsko). rozbrojone przestają warczeć za triumfalnie słyszę mazurek dąbrowskiego (mazurskie) czyli hymn Polski. Oczywiście jeżeli wystarczającym sygnałem wywołującym dla tego by uczeń z pamięci potrafił wypowiedzieć warmińsko-mazurskie, będzie warczeć lub angielskie słowo war – wojna to na skojarzeniu jedynie tych słów ze świeczką należy poprzestać. Drugie województwo podlaskie kojarzę analogicznie czyli, że spotykam wciąż łabędziem (hak pamięciowy cyfry 2) pod-laskiem (podlaskie), którego karmię suchym chlebem. 

Mapy które stworzyłem mogę wykorzystywać dalej np. do nauki stolic konkretnych województw lub do oznaczenia, które województwa graniczą, z którymi państwami – naprawdę możliwości jest bardzo wiele.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s